Halaman

20/03/13

Kulit Oren

Assalamualaikum,

Mesti ramai yang tertanya kenapa entri saya kali ni tajuk kulit oren. Ye lah, sebelum ini kan banyak tajuk2 berkenanaan muslimah. Kali ni, saya nak share tentang penjagaan kesihatan dengan semua. Benda ni pun saya tau lepas baca buku yang di beli di Hasani Bookstore, Aeon Big Seberang Jaya.

Berbalik pada tajuk asal iaitu kulit oren. Seperti yg kita semua tahu, buah Oren ni bagus sebab ada Vitamin C. Vitamin C ni sebenarnya baik untuk kulit. Tapi, selalu kalau kita makan oren, pasti kita buang kulit die kan? Ha, kali ni jangan buang.

Kulit oren dapat membaiki kesan2 cela pada tubuh kita temasuk menghilangkan selulit! Tak percaya? Cuba dulu baru tau.Hehe... Saya dah mencuba. Subhanallah.... Begitu indahnya ciptaan Allah. Setiap yang di cipta-Nya mempunyai khasiat dan kelebihan tersendiri. Selain tu, kulit kita berasa halus, lembut dan segar.

Caranya senang jer, ok, mula2 kita mulakan dengan bacaan bismillahirrohmanirrohim. Kemudian, kulit oren tu kita masukkan dalam air panas. Biarkan air panas tu sejuk dengan sendiri. Aroma kulit oren tu dapat memberikan keharuman pada tubuh kita Bila air tu dah sejuk atau suam2, kulit oren tu kita amek, sapu atau gosokkan pada badan kita yang bermasalah seperti, lengan, perut, paha(yg banyak lemak atau nak buang daki2) dan sebagainya.

Lepas dah siap gosok, air tu kita buat mandi. Kesegarannya hanya anda yang mengetahui. Lepas tu, biarlah air tu sedikit dalam besen untuk kita rendamkan kaki di dalam besen. Untuk apa? Kaki kita juga perlukan pernafasan yang baik. Bila kita rendamkan kaki dalam air kulit oren, kaki kita akan terasa segar, dapat membuang bahan2 yg tidak diperlukan serta menjadikan kulit kaki cantik.

Selamat mencuba!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan